Air mata mak.

Bismillahirrahmanirrahim. (:



Hari ni saya hanya menghabiskan waktu saya di bilik.
Menghampiri asar saya rasa mengantuk sangat.
Saya terlelap sekejap tapi saya tersedar apabila terdengar pintu dibuka.
Saya bangun dan keluar bilik.
Saya ternampak mak sedang berjalan menuju ke sofa di beranda rumah.
Saya ambil nafas dalam melapangkan fikiran.
Kemudian saya mengambil ruang di sebelah mak.
Tiada apa apa suara melainkan bunyi nafas masing masing.
Tiba tiba mak bersuara.

"mu hanya kehilangan abang, tapi aku, aku kehilangan seorang anak."

Allah, Allah.
Air mata saya mula la mengada keluar.
Saya tertawa.
Menyorok kesedihan yang bermukim di hati.
Saya ambil nafas dalam dalam.
Mak perlukan perhatian dan pujukan.

' mak menangiskah?'

Saya pejamkan mata seketika.
Saya tahu apa yang rasanya mak ketika ini.
Terlalu banyak hal yang menguji sudah mak lalui.
Hingga hal begini buat mak menderita dan menyesal seiring bertambahnya usia dan hari.
Sabar ye mak!
Saya terdiam dan terus terdiam disaat mak bercerita kepergian anak kesayangannya.
Saya tahu air mata mak mengalir.
Sebab tu mak tidak pandang ke arah saya.
Saya ketawa kadang kadang.
Mak bercerita kelucuan arwah anaknya di waktu kecil.
Mak tunduk menahan kesedihan.
Saya membiarkan mak melayan rasa.
Mak berpaling dan tersenyum.
Saya masih nampak matanya yang merah dan berair.
Tenang rasanya lihat mak mula tersenyum.
Biar saya tahu lukanya pasti belum sembuh sepenuhnya.
Saya juga tahu hanya Allah yang dapat merawat tapi mudahan saya kan bisa bermanfaat.
Walau sekadar untuk menyeka air matanya.
Kerana untuk meminjamkan kekuatan dan menyalurkan kekuatan.
Pastilah saya takkan mampu. :)

"sembahyang dah ke belum?"

Mak bertanya.
Saya tersenyum.
Dengan langkah longlai saya bangun dan berjalan menuju kebilik air.
Dalam perjalanan ke bilik air.
Hati saya berbisik.

'kalau masa boleh diputar kembali'

Setitik air mata jatuh dipipi.
Saya tersenyum.
Moga kita dapat bertemu semula di syurga-Nya nanti.
InshaAllah ^_ _ _^


0 comments:

Post a Comment